ویژگی های ممتاز یک کارگزار بیمه چیست ؟
بطور اخص علاوه بر مزایایی که قبلا در خصوص استفاده از خدمات کارگزاری مطرح گردیده آنچه مقررات تصریحا به آنها اشاره کرده است و در حقیقت وجه تمایز یک کارگزار از نمایندگی های شرکت بیمه گر است عبارتند از :
1. کارگزار به دلایل اشراف اطلاعاتی و تخصصی خود در زمینه بیمه و نقاط قوت و ضعف هر شرکت بیمه گر گزینه های مطلوب بیشتری را در اختیار خریداران بیمه قرار خواهد داد . بطور مثال برخی از شرکت ها در زمینه روش های پرداخت خسارت وضع مطلوبتری دارند برخی از آنها از سیستم های مکانیزه و بر مبنای IT استفاده بهتری می برند . برخی دارای شعب پرداخت خسارت گسترده تری هستند . برخی تعامل بهتری با مشتریان خود دارند و این مشاوره امتیازاتی است که یک کارگزار به راحتی در اختیار بیمه گذار محترم خود قرار می دهد .
2. کارگزاری این مجوز را دارد که علاوه با شرکت های بیمه گر ، با نمایندگی های شرکت بیمه گر نیز وارد گفتگو و عقد قرارداد شود و قراردادهای بزرگ را از طریق آنها جاری و اجرایی و مدیریت نماید .
3. ارتباط با یک کارگزاری جای ارتباط با چند شرکت یا چند نمایندگی : طبیعی است که ارتباط با چند نمایندگی متعدد یا شرکت های متفاوت از سوی بیمه گذار ، نیازمند صرف وقت و مواجهه با سلیقه های متفاوت و انگیزه های متفاوت بیمه گران بوده و همسانی ارایه خدمات و مدیریت متمرکز و یکسان را زیر سوال می برد ولیکن با وجود یک کارگزار قابل و توانمند که از مدیریت اجرایی قابل ملاحظه ای نیز برخوردار باشد خاطر عزیز مدیران را به آرامش می رساند و طبیعتا با خط دهی یکسان کلیه واحدهای صدور تحت امر به یک شیوه عمل خواهند کرد و مدیریت بر آنها راحت تر است .
4. یک کارگزار امین واسطه ایست بین نمایندگان شرکت های بیمه گر و بیمه گذاران بزرگ سازمانی در زمینهه فرخوانی نمایندگان علاقمند به همکاری ، بررسی شرایط آن ها ، بررسی صلاحیت های این نمایندگان ، بررسی توان فنی و مدیریتی نمایندگان ، بررسی صلاحیت های تجهیزاتی و فضا و امکانات و قابلیت ارائه خدمات ، بررسی صلاحیت های مختلف و شئوناتی و اخلاقی و هنجارها مطابق الگوی ارائه شده از سوی بیمه گذاران بزرگ سازمانی برای همکاری .
5. کاهش حجم ترافیک و بار تصمیم گیری و انتخاب نمایندگان و شرکت های بیمه ای از بیمه گذار
6. امکان استفاده از پتانسیل همه شرکت های بیمه گر و جلوگیری از بروز وقفه در خدمت رسانی ( در خصوص بیمه گذاران بزرگ سازمانی )
7. ایجاد رقابت حرفه ای مثبت بین شرکت های بیمه گر و امکان گردآوری تعداد بیشتری از شرکت ها ی بیمه ای و دادن فرجه انتخاب به بیمه گذاران برای انتخاب با توجه به سلایق شخصی خود .